Processer

Lean construct

Trimmet Byggeri 

CH BYG A/S lægger stor vægt på dialog og gensidig tillid, der har til formål at få alle parter i projektet til at forene deres kompetencer og sikre en god gennemførelse af projektet. Vi har arbejdet på flere projekter, hvor Lean Construction har været et afgørende element i byggeriet, senest Nyboder, Etape II, og vi har derfor goder erfaringer med dette.

I forlængelse heraf lægger vi derfor op til et tæt samarbejde parterne imellem, og vi vil sikre et godt planlagt arbejde, der understøttes af et rettidigt og kompetent fagtilsyn samt en konstant projektopfølgning i takt med, at processen skrider frem. 

Undersøgelser viser, at 61% af alle snublesten i et byggeri er ved manglende kommunikation og samarbejde, herunder mangelfuld information, hvorfor vi ved at inkorporere Lean Construction i vores planlægning har optimeret vores byggeprocesser. 

Vi har anvendt Lean Construction med stor succes med henblik på at optimere ressourcer og derved sikre, at dagligdagens arbejdsprocesser tilfører kunden værdi i forbindelse med andre renoveringsopgaver. Det grundlæggende er dermed at fjerne spild og indrette et produktionssystem samt opretholde et flow, der er tilpasset denne efterspørgsel. Vi sikrer således optimale processer og høj produktivitet.

For at sikre den optimale udførelsesproces anvender vi to overordnede tidsstyringsværktøjer, herunder en overordnet procesplan og Last Planner System, som er et procesplanlægningsværktøj specielt udviklet med henblik på optimering af renoverings- og byggeprocesser. 

Procesplanen beskriver på et overordnet plan, hvilke aktiviteter, der skal udføres på pladsen og disses afhængigheder samt varighed, hvorimod Last Planner System indeholder en detaljeret periodeplan, som beskriver de aktiviteter, der planlægges gennemført i de kommende 5-8 uger og en ugeplan, der beskriver den kommende uge, samt et referat indeholdende aftaler, som indgås mellem de personer, der rent faktisk skal udføre arbejdet, indgået på procesplanlægningsmøder.

Last Planner Systemet er samtidig en opgave-/forhindringsliste der skaber sunde aktiviteter ved at identificere forhindringer og rydde dem af vejen, inden de bliver til et problem.

Styringselementet handler således ikke blot om at lykkes med økonomi og tid, men tillige om at skabe en god samarbejdskultur på byggepladsen. Erfaringer fra andre lignende renoveringsopgaver viser tillige, at planlægningsværktøjet muliggør en mere glidende og kontinuerlig arbejdsgang.

Systemet skaber ro for de enkelte entreprenører til at få afleveret et fejlfrit byggeri til bygherre. 

BIM

Bygnings Informations Modellering
 
CH BYG A/S anvender aktivt BIM, idet dette bliver omdrejningspunktet i fremtidens bygge- og anlægsopgaver. BIM er en særdeles effektiv, digital model og metode til at holde styr på bygge- eller anlægsprocessen – fra idéfasen til afleveringen af det færdige byggeri.

BIM bruges til at modellere konstruktioner i 3D, således at alle former for let forståelige tegninger kan printes ud efter behov. Dermed kan alle aktører og deres medarbejdere få indsigt i og en bedre forståelse af både det overordnede i byggeriet, men samtidig tillige detaljerne. Det medvirker til at fange eventuelle fejl eller mangler, inden de opstår på selve bygge- eller anlægspladsen.

BIM bruges tillige til at koordinere samarbejdet mellem aktørerne, som alle har adgang til den digitale model. Med vores kompetencer og erfaring med BIM er både vores medarbejdere og samarbejdspartnere samt kunder sikret overblik, kvalitet og god økonomistyring i hele byggeprocessen.

Kundefokus

CH BYG A/S’ grundlæggende holdning om åbenheddialog og samarbejde gør det naturligt for os at fokusere på kunders ønsker og behov.

Kundens tilfredshed betyder meget for kunden, men den betyder alt for os. Hvor gode vi er til at gøre kunden tilfreds er ikke kun et spørgsmål om fornemmelser. Vi benchmarker os mod både egne projekter og mod branchen som helhed. Dette er med til, at vi kan bevare et skarpt kundefokus.

Vores mange års erfaring i renovering af bevaringsværdige bygninger har lært vores medarbejdere, at vi ikke går på kompromis med kvaliteten af arbejdet.

Kvalitet, miljø & arbejdsmiljø

CH BYG A/S prioriterer til enhver tid at levere et kvalitetsprodukt og samtidig sikre maksimal personsikkerhed samt et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø for alle vores medarbejdere.

Det er vores mål at fremstå som en kvalitetsbevidst virksomhed, der gennemfører sine entrepriser håndværksmæssigt korrekt og i overensstemmelse med de indgåede aftaler med vores kunder.

Alle entrepriser udføres under god hensyntagen til miljøpåvirkninger, sikkerhed og sundhed samt ressourceanvendelse, herunder håndtering af affald. Det er vores mål at undgå svigt og spild.

Det er et afgørende konkurrenceparameter for CH BYG A/S at levere kunden den aftalte kvalitet til rette tid. Der lægges vægt på, at den personlige indsats påvirker både kvaliteten af det udførte arbejde og arbejdsmiljøet. Den enkelte medarbejder skal derfor kende og forstå CH BYG A/S’ målsætning og kvalitetskravet til det aktuelle arbejde. 

CH BYG A/S har på nogle væsentlige områder beskrevet politikker samt fastsat en række retningslinje, som skal følges. HR-afdelingen sørger for, at medarbejderne har de nødvendige informationer, uddannelser, beføjelser og materiel til at opfylde virksomhedens krav til kvalitet og arbejdsmiljø. Alle oplysninger uploades på intranettet. 

Medarbejderne er inddraget i kortlægningen af arbejdspladsvurderingen og i udformningen af handlingsplanerne. Handlingsplaner, instrukser, m.v. gennemgås løbende, men revurderes som minimum hvert 2. år.

Den personlige sikkerhed er altafgørende for os. Vi har derfor indført en mentorordning, hvor alle nyansatte kobles på en erfaren person, som varetager deres oplæring i firmaet og sikrer, at alle personlige værnemidler m.v. anvendes.

Al lovgivning og relevante bestemmelser på arbejdsmiljø- og sikkerhedsområdet skal overholdes. Vi holder os til stadighed ajour med den gældende lovgivning og opretholder et arkiv med denne, således at vi tillige har en jurist ansat, som varetager denne del af arbejdet. Arkivet er tilgængeligt for medarbejderne, og materialet fremsendes ofte elektronisk til medarbejderne. 

CH BYG A/S gennemfører mindst hvert 3. år en APV (arbejdspladsvurdering) på baggrund af en samlet kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljø, herunder en vurdering af de psykiske forhold. På baggrund af kortlægningen udarbejdes der en handlingsplan for eliminering eller reduktion af de mest væsentlige arbejdsmiljøproblemer.

APV’en med tilhørende handlingsplan tages op til revision, når forholdene i virksomheden gør det nødvendigt, herunder ved arbejdsulykker, og når ny teknologi og nye processer skal vurderes.

Byggeriets samfundsansvar

Ejendoms-, bygge- og anlægsbranchen spiller en vigtig rolle i det danske samfund. Branchen former og vedligeholder de fysiske rammer om borgernes og virksomheders virke i form af bygninger, byrum og anlæg. Branchen skaber værdi og arbejdspladser samt sætter på mange måder sit præg på samfundet. Med den centrale placering følger naturligt et ansvar for branchens samspil med omgivelserne. Hos CH BYG A/S føler vi et særligt ansvar i forbindelse med renovering og bevarelse af historiske bygninger. 

Ved at tage del i Foreningen for Byggeriets Samfundsansvar og efterlevelse af principperne heri, vil CH BYG A/S bidrage til en samfundsansvarlig ejendoms-, bygge- og anlægsbranche i Danmark og styrke virksomhedens relationer til interessenter og det omgivende samfund agere forretningsmæssigt professionelt, herunder afdække og håndtere risici. 

CH BYG A/S vedkender sig nedenstående principper samt viljen til at arbejde efter disse.

Vi vurderer systematisk, om charterets principper overholdes i de projekter, som vi er involverede i. 

Ved: